مقالات واریس

خوراکی های مفید و مضر در درمان واریس پا

جالب است که بدانید خوردن بعضی از مواد غذایی تاثیر به سزایی در افزایش سلامت رگها مخصوصا رگهای موجود در پاها دارند که به علت نیروی جاذبه، گردش خون در آنها می تواند دچار اختلال شود.
در این مقاله بایدها و نباید های مفیدی را برای کاهش واریس و ورم پاها به شما معرفی می کنیم.
۱ – میوه ها و سبزیجات قرمز و بنفش مصرف کنید
مواد غذایی ذکر شده حاوی ترکیبات مفیدی به نام آنتوسیانین هستند. زمانیکه میوه ها و سبزیجات به رنگ آبی بنفش، آبی یا قرمز تیره مانند انجیر، شاه توت، کلم قرمز، بادمجان، توت فرنگی، آلو و یا موردصحرایی و … میل می کنید در واقع بدن شما از یک ترکیب مفید دیگر به نام فلاوونوئیدها نیز بهره مند می شود.
آنتوسیانین و فلانوئید هر دو خاصیت ضد التهابی داشته و باعث ترمیم رگهای خونی آسیب دیده و بهبود رگهای واریسی می شوند.
۲- مرکبات مصرف کنید
ویتامین ث موجود در مرکبات به دلیل تاثیر مثبتی که در بهبود خاصیت ارتجاعی مویرگ ها دارد باعث بهبود و جلوگیری از واریس می شود.
پرتقال، لیموترش، کیوی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی انبه، توت فرنگی و جعفری منابع غنی و طبیعی ویتامین ث هستند. زمانی که این خوراکی ها را را با یکی از منابع غذایی حاوی فلاوونوئید مانند میوه های قرمز ذکر شده در قسمت قبل میل کنید، ویتامین C بیشتری جذب بدنتان می شود و بهبود سریع تر حاصل می گردد.
۳- فیبر بیشتر با مصرف سبوس گندم یا برنج
یبوست مشکلی است که باعث بروز و تشدید واریس می گردد. زمانی که کار روده ها دچار مشکل می گردد، فشار بیشتری به رگها وارد می شود و در نتیجه و جریان خون دچار اختلال می گردد.
یبوست تاثیر بیشتری روی رگهای قسمتهای تحتانی بدن دارد. مصرف سبوس گندم یا برنج به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند و باعث برطرف شدن یبوست می شود. توصیه ما این است که برای برطرف کردن یبوست روزانه یک قاشق سبوس را در وعده صبحانه خود بگنجانید. برای این کارمی توانید سبوس گندم یا برنج را به شیر یا ماست اضافه کرده و مصرف کنید. فراموش نکنید که برای رفع یبوست در طول روز باید حداقل روزانه هشت لیوان آب بنوشید.
۴ – جذب بیشتر پتاسیم با مصرف سبزیجات
کسانی که دچار مشکل جریان خون در ناحیه پاها هستند و واریس دارند، معمولا از جمله افرادی هستند که از مشکل ورم پا یا احتساب آب نیز رنج می برند. جهت برطرف این مشکل توصیه ما این است که مواد غذایی سرشار از پتاسیم مصرف کنید. یکی از منابع غنی پتاسیم موز است. همچنین تمامی سبزیجات حاوی پتاسیم هستند.
۵- از این ها خوراکی ها دوری کنید!
– چربی: چربی های معروف به چربی های اشباع شده که در لبنیات پر چرب، کره، خامه، گوشتهای فرآوری شده مانند سوسیس وکالباس و شیرینی های صنعتی وجود دارد باعث افزایش کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون می شوند.
اگر میزان کلسترول و تری گلیسرید در خون بیش از اندازه بالا بروند باعث بیماری های قلبی و غلظت بالای خون می شود. زمانی که جریان خون دچار اختلال میشود نیز سر و کله واریس ها پیدا خواهد شد.
– سیگار: سیگار به دلیل داشتن ترکیبات سمی موجود در آن غلظت خون را افزایش می دهد و به همین دلیل برای کسانی که واریس دارند خطرناک تر است.
– نمک: مصرف نمک و مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم، باعث حبس شدن آب در سلول ها و پف و ورم کردن اعضای بدن می شود و باعث بروز اختلال در جریان خون می گردد.
بنابراین در هنگام خرید محصولات غذایی، برچسب ترکیبات آنها را با دقت بیشتری مطالعه کنید و از خرید محصولاتی که میزان سدیم آنها بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم می باشد خودداری نمایید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید